نوشته شده توسط : آوا حسینی

ABS مخفف کلمه انگلیسی Acrylonitrile botadiene styrene میباشد.
ABS یک پلیمر نفتی است که در صنایع متفاوت کاربرد زیادی دارد. این ماده پلیمری دارای درجه ذوب ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و درجه سوختن ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 موارد استفاده از پلیمر ABS

- صنایع لوازم خانگی مانند قاب تلویزیون، قطعات داخلی یخچال، بدنه جاروبرقی
- الکترونیک مثل بدنه گوشی‌های تلفن‌های ثابت و همراه
- صنایع اتومبیل‌سازی شامل داشبورد، سپر
- لوازم پزشکی هم مانند اسپایک ست سرم، ترانسفرست، ریل و قرقره ست سرم

مزایای پلیمر ABS

یکی از مزایای این ماده پلیمری روندگی آن‌ها برای قالب‌های تزریق می‌باشد که بسیار مناسب است.
همچنین این ماده در هنگام سوختن گاز خنثی تولید می‌کند و به همین دلیل ABS برای استفاده در صنعت ساختمان و لوازم خانگی بسیار مناسب می‌باشد.

کاربرد پلیمر ABS

یکی از رایج‌ترین کاربردهای ABS در صنعت ساختمان است. این ماده پلیمری به عنوان روکش در ساخت درب ضد آب ABS مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ABS مورد استفاده جهت ساخت درب‌های ضد آب ABS به شکل ورق با ابعاد ۲۱۲*۹۲  سانتی‌متر و ضخامت ۲/۱  میلی‌متر می‌باشند و در هنگام تولید ورق، غلطکی که بر روی آن قرار می‌گیرد دو مدل طرح چرمی و طرح چوب (مشابه ورق‌های درب) را به وجود می‌آورد.
با اضافه کردن رنگ به پلیمر ABS در هنگام تولید ورق، امکان ایجاد رنگ‌های متفاوت مانند آبی، سفید، کرم، قرمز  و …وجود دارد.
به گذشت زمان همچنین برای افزایش تنوع رنگ و طرح یک لایه روکش PVC روی ABS  اضافه شد که به نام ABS-PVC شناخته می‌شود. در حال حاضر تنوع ورق‌های ABS موجود  بازار تقریباَ در حدود ۲۵ رنگ و طرح متنوع می‌باشد.



:: برچسب‌ها: پلیمر , ABS , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , پلی‌استایرن , ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آوا حسینی

پارچه پلی‌پروپیلن چیست؟

پارچه پلی‌پروپیلن (PPZ30S) اصطلاحی است که برای توصیف هر محصول نساجی استفاده می‌شود که از پلیمر پروپیلن (PP510L) ترموپلاستیک ساخته شده باشد. این نوع پلاستیک بخشی از گروه پلی‌الفین است و غیر قطبی و تا حدودی بلوری است. در کنار پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن دومین پلاستیک متداول در جهان است که بیشتر در تولید بسته‌بندی، نی و انواع دیگر کالاهای مصرفی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نوع پلاستیک در ابتدا توسط شرکت آمریکایی فیلیپس پترولیوم در سال 1951 تولید شد. شیمی‌دانان رابرت بنکس و جی پل هوگان ابتدا در تلاش برای تهیه بنزین از پروپیلن بودند و به‌طور تصادفی پلی‌پروپیلن ایجاد کردند. در حالی که این آزمایش یک شکست تلقی می‌شد، به سرعت مشخص شد که این ترکیب جدید در بسیاری از کاربردها توانایی هم ترازی با پلی‌اتیلن را دارد.
در سال 1954، جولیو ناتا، شیمی‌دان ایتالیایی و همکار آلمانی وی موفق شدند این ماده را به پلیمر ایزوتاکتیک تبدیل کنند و شرکت ایتالیایی مونتکاتینی به سرعت تولید این ماده را برای استفاده تجاری و مصرفی آغاز کرد.
پلی‌پروپیلن (PPZ30S) در ابتدا با نام “Moplen” به بازار عرضه شد و این نام هنوز یک مارک تجاری ثبت شده در شرکت LyondellBasell برای این محصول است. با این حال ، نام اختصار یافته “پلی پرو” برای این دسته از مواد رایج‌تر است.
با محبوبیت بیشتر استفاده از پلی‌پروپیلن در تعدادی از کاربردهای مصرفی و صنعتی، به تدریج کشف شد که این نوع پلاستیک به عنوان یک پارچه نیز پتانسیل نشان می‌دهد. پارچه پلی‌پروپیلن پارچه‌ای غیربافته است، به این معنی که مستقیماً از ماده‌ای ساخته می‌شود و نیازی به چرخش بافت ندارد. مزیت اصلی پلی‌پروپیلن به‌عنوان یک پارچه توانایی انتقال رطوبت آن است. این منسوجات نمی‌توانند رطوبت را جذب کنند و در عوض، رطوبت کاملاً از پارچه پلی پروپیلن عبور می‌کند.
این ویژگی باعث می‌شود رطوبت ناشی از پوشیدن لباس پلی‌پروپیلن خیلی سریع‌تر از لباس پوشیده شده برای حفظ رطوبت تبخیر شود. بنابراین، این پارچه در منسوجاتی که نزدیک پوست پوشیده می‌شوند، محبوب است. با این حال، پلی پرو در هنگام استفاده برای لباس زیر تمایل به جذب و حفظ بوی بدن دارد و همچنین در دمای نسبتاً پایین ذوب می شود. پارچه پلی‌پروپلی مذاب می‌تواند باعث سوختگی جدی شود و همین مسئله باعث می‌شود که شستن این پارچه در دمای بالا غیرممکن باشد.
پارچه پلی‌پرو یکی از سبک‌ترین الیاف مصنوعی موجود است و در برابر اکثر اسیدها و مواد قلیایی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. علاوه بر این‌، رسانایی گرمایی این ماده نسبت به اکثر الیاف مصنوعی کمتر است، به این معنی که برای استفاده در هوای سرد مناسب است.
علاوه بر این، این پارچه در برابر سایش، حشرات و آفات بسیار مقاوم است. به دلیل کیفیت قابل توجه ترموپلاستی، دستیابی به اشکال مختلف پلاستیک پلی‌پروپیلن به آسانی از طریق فرآیند ذوب امکان‌پذیر است. این پلاستیک همچنین در برابر ترک‌خوردگی در برابر فشار حساس نیست.
با این حال، رنگرزی پلی‌پرو پس از تولید به سختی امکان‌پذیر است، و همچنین فرم‌دهی این پارچه به بافت‌های مختلف نیز دشوار است. این پارچه نسبت به UV حساس است و به خوبی به لاتکس یا اپوکسی نمی‌چسبد. مانند سایر پارچه‌های مصنوعی، پارچه پلی‌پرو نیز تأثیر منفی زیادی بر محیط زیست دارد.

از پارچه پلی‌پرو معمولاً در  لباس‌هایی که در آن‌ها انتقال رطوبت فاکتور مهمی است استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، از این نوع پلاستیک معمولاً برای تهیه ورق‌های بالایی پوشک استفاده می‌شود که از اجزای تشکیل‌دهنده پوشک است که تماس مستقیم با پوست دارند. با استفاده از پلی‌پروپیلن برای این جز پوشک، اطمینان حاصل می‌شود که هیچ رطوبت در تماس با پوست کودک باقی نخواهد ماند.
خصوصیات انتقال‌دهنده رطوبت این پارچه منسوج غیر بافته شده همچنین از آن پارچه‌ای محبوب برای تجهیزات دمای هوای سرد ساخته است. به عنوان مثال، این منسوج برای ساخت لباس زیر و زیر پیراهن مورد استفاده قرار گرفت که در اولین نسل سیستم لباس هوای سرد و گسترده ارتش ایالات متحده (ECWCS) استفاده شد. مشخص شد که لباس‌های ساخته شده از این پارچه باعث راحتی آسایش سربازان در شرایط آب و هوای سرد می‌شود، اما مشکلات پارچه‌های پلی‌پروپیلن باعث شده است که ارتش ایالات متحده برای سیستم‌های نسل دوم و نسل سوم ECWCS خود به پلی‌استر روی بیاورند.

در برخی موارد ، ممکن است از پارچه پلی‌پرو برای ساخت لباس ورزشی نیز استفاده شود، اما تعدادی از مشکلات مربوط به این نوع پلاستیک باعث محبوبیت نسخه‌های جدیدتر پلی‌استر برای این کاربرد شده است. در حالی که خاصیت انتقال رطوبت این پارچه برای لباس‌های ورزشی بسیار مطلوب است، اما عدم توانایی شستشوی این پارچه با آب گرم، حذف بو از لباس‌های ورزشی پلی‌پروپیلن را دشوار می‌کند. علاوه بر این، حساسیت این منسوجات در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش، آن را برای هر نوع لباس بیرونی انتخابی ضعیف می‌کند.
فراتر از دنیای پوشاک، از پلاستیک پلی‌پروپیلن (PP550J) در هزاران کاربرد مختلف استفاده می‌شود. یکی از معروف‌ترین کاربردهای این ماده  نی  نوشیدنی است. از این پلاستیک برای تهیه طناب (PPC30S)، برچسب مواد غذایی، بسته‌بندی مواد غذایی، عینک آفتابی و انواع مختلف کیسه‌ها نیز استفاده می‌شود.



:: برچسب‌ها: پلی‌پروپیلن , پلیمر , ترموپلاستیک , پلاستیک , مواد پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , پلی‌اتیلن ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آوا حسینی

یکی از مهم‌ترین موارد در صنعت تولید و بسته‌بندی مواد غذایی یافتن بهترین نمونه از مواد اولیه سالم می‌باشد که ظروف فودگرید به این منظور تولید می‌شوند.
در زنجیره تأمین مواد غذایی تمام سازمان‌های مرتبط از مراحل اولیه تولید تا بسته‌بندی مواد خوراکی به اندازه مساوی در فراهم نمودن مواد غذایی سالم مسئول هستند و هر کدام قوانین و ضوابط مختص به خود را اجرا می‌کنند. سازمان‌ها و تولیدکنندگان می‌توانند با اجرای قوانین مربوط به فودگرید سلامت و کیفیت محصولات این زنجیره را تأمین کنند.
اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که در کسب و کار خود به نحوی با مواد غذایی سر و کار دارید و به سلامت تولیدات خود اهمیت می‌دهید حتماً از اهمیت آن در سلامت و ایمنی مواد غذایی آگاهی دارید.
ظروف فودگرید اصطلاحی است که غالباً، برای ظروف مناسب در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود که این مواد در صنعت تولیدات خوراکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.
در واقع ظروف فودگرید‌ مواد اولیه را در تولید پوشش و بسته‌بندی مواد خوراکی و غیر خوراکی تشکیل می‌دهند که از لحاظ بهداشت و سلامت، منحصر به فرد هستند. این مواد بهداشتی در تماس با مواد غذایی هیچ نوع آلودگی را منتقل نمی‌کنند و مهاجرت شیمیایی ندارند.
ظروف فودگرید به نحوی تعریف شده‌اند که در تماس با مواد غذایی برای مصرف انسان و هر موجود دیگری از مواد مضر به دور می‌باشند؛ که با استفاده از انواع آزمایش‌های استاندارد و به روز دنیا از نظر مقاومت و سلامت بررسی شده و سپس به بازار عرضه می‌شوند.

مواد اولیه در تولیدات ظروف فودگرید

  • پایه تولید ظروف فودگرید از پلی‌پروپلین و پلی‌اتیلن‌هایی با چگالی بالا است که از نظر ماندگاری بسیار بادوام هستند و تمام نکات بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت می‌شود؛ این بسته‌بندی‌ها بهترین انتخاب برای بسته‌بندی مواد غذایی هستند.
  • پلی‌اتیلن با چگالی بالا که به آن HDPE (پلی‌اتیلن گرید بادی ۰۰۳۵) گفته می‌شود دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و اکسایش است و این مواد استثنایی معمولاً قابل بازیافت نیز هستند.
  • پلی‌اتیلن‌های با چگالی بالا (HDPE) (پلی‌اتیلن بادی BL3) نسبت به پلی‌اتیلن‌ها با چگالی پایین (LDPE) (پلی‌اتیلن ۰۲۰) از استحکام کششی بالاتری برخوردار هستند.

مزایای استفاده از ظروف فود گرید

  • در بسته‌بندی‌های ناسالم مولکول‌ها با توجه به شرایط محیطی در برخی موارد مواد مضره خود را به مواد غذایی منتقل می‌کنند این در حالی است که قوانینی برای تضمین بهداشت بسته‌بندی‌ها متناسب با تنوع مواد مصرفی داخل آن تعیین شده است و ظروف فودگرید‌ به‌طور کامل این اطمینان را به شما می‌دهد که این  تولیدات از لحاظ ایمنی و بهداشت، قابل اعتماد هستند.
  • سطوح ظروف فودگرید عاری از هر نوع مواد زیان‌بار برای مواد غذایی است و خاصیت مواد غذایی را برای مدت طولانی حفظ خواهند کرد؛ مواد فودگرید حتی در شرایط سخت تولید مانند حرارت و فشار  بالا  از انتقال عوامل آسیب‌زننده و سرطان‌زا به مواد غذایی جلوگیری می‌کند.
  • در حال حاضر این امکان وجود دارد تا بر اساس میزان چربی و دمای هر کالا و همچنین مقدار PH ماده غذایی مورد نظر و شرایط بسته‌بندی، ظروف فودگرید متفاوتی تولید شوند.

مواد اولیه در تولیدات ظروف فودگرید

  • پایه تولید ظروف فودگرید از پلی‌پروپلین و پلی‌اتیلن‌هایی با چگالی بالا می‌باشد که از نظر ماندگاری بسیار بادوام هستند و تمام نکات بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت می‌شود؛ این بسته‌بندی‌ها بهترین انتخاب برای بسته‌بندی مواد غذایی هستند.
  • پلی‌اتیلن با چگالی بالا که به آن HDPE گفته می‌شود دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و اکسایش است و این مواد استثنایی معمولاً قابل بازیافت نیز هستند.
  • پلی‌اتیلن‌های با چگالی بالا (HDPE) نسبت به پلی‌اتیلن‌ها با چگالی پایین (LDPE) از استحکام کششی بالاتری برخوردار هستند.

موارد استفاده ظروف فود گرید

فودگرید می‌تواند در دو حوزه مواد غذایی و غیر غذایی یا صنعتی حضور داشته باشد.
در حوزه مواد غذایی، ظروف فود گرید در انواع بسته‌بندی‌ها که شامل مواردی مثل لیوان، قوطی‌های نوشیدنی و ظروف بسته‌بندی، غذای کودک و بزرگسال را در خود جای می‌دهند.
قابل ذکر است که ظروف فودگرید می‌توانند از انواع مواد، مانند پلاستیک، کاغذ، کارتن، روکش بسته‌بندی، فلز و ... ساخته شوند.
نوع دیگر استفاده از فودگریددر تولید نایلون‌ها جهت بسته‌بندی برای مواد غذایی است که در این نوع از پلاستیک‌ها، از مواد اولیه بسیار مقاوم استفاده می‌شود و تمام موارد بهداشتی نیز برای تولید این نوع از پلاستیک رعایت می‌شود یکی از موارد مصرف این پلاستیک‌ها بسته‌بندی‌های آجیل، چیپس و پفک است.
کارخانجات مواد غذایی با استفاده از ظروف فود گرید ایمنی و بهداشت محصولات خود را تضمین می‌کنند.
در مصارف صنعتی دیگر فودگرید، می‌توان به استفاده از این مواد در صنعت کشاورزی، لوله‌های آب آشامیدنی و همچنین صنعت بسته‌بندی دارو ها اشاره کرد.



:: برچسب‌ها: ظروف فودگرید , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , پلی‌پروپلین , پلی‌اتیلن ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آوا حسینی

کرم پودر‌ها و دیگر لوازم آرایشی، باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند و ما مجبور هستیم به دفعات آن‌ها را پاک کنیم. آب و صابون به تنهایی برای بیرون آوردن این ذرات کافی نیستند بلکه باید موادی به کار ببریم مانند مواد چرب که ، مواد رنگی این پودر‌ها و جرم‌های پوست را بگیرند و آن‌ها را بیرون بکشند و در نهایت باعث جذب بهتر اکسیژن توسط پوست شوند.
برای این کار می‌توان از روغن‌های پاک‌کننده یا شیرپاک‌کن‌هایی استفاده کرد که دارای مواد چربی کم و سبکی هستند و برای پاک کردن روزانه پوست مناسب هستند. شیرپاک‌‌کن‌‌ها از قدیمی‌ترین محصولات پاک‌‌کننده هستند که بیشتر به شکل روغن در آب استفاده می‌‌شوند و روغن آن‌ها نیز از نوع پارافین انتخاب می‌شود.

شیرپاک‌کن چیست؟

شیرپاک‌کن‌های کرمی ممکن است با پوست شما سازگار نباشند، اما شیرپاک‌کن‌های طبیعی، علاوه بر پاک‌سازی پوست، عوارض خاصی هم برای پوست ندارند. شیرپاک‌کن، نوعی پاک‌کننده است که باعث حذف آلودگی و باقیمانده لوازم آرایشی می‌شود و پوست صورت را به‌طور کامل پاک‌سازی می کند. باید در نظر داشته باشید، زمانی که از لوازم آرایش استفاده می‌کنید و یا زمانی که احساس می‌کنید پوست شما نیاز به پاک‌سازی دارد، می‌توانید از شیرپاک‌کن استفاده کنید.

موارد مورد استفاده از شیرپاک‌کن

  • پاک کردن آرایش از چشم و صورت
  • پاک کردن و شستشوی مداوم صورت برای از بین بردن چربی و تعرق
  • از بین بردن آلودگی‌های محیطی نشسته بر روی پوست

به دلیل وجود ترکیبات کاملاً سازگار با پوست استفاده بیش از یک مرتبه از شیرپاک‌کن به پوست شما صدمه‌ای نخواهد زد اما استفاده بسیار زیاد از آن ممکن است برای برخی افرادی مشکلاتی جزئی پدید آورد لذا توصیه می‌شود شیرپاک‌کن را یک مرتبه صبح، پس از بیدار شدن و یک مرتبه شب هنگام خواب استفاده کنید تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد.

مهم‌ترین فواید استفاده از شیرپاک‌کن

از مهم‌ترین خواص شیرپاک‌کن علاوه بر تمیزی پوست صورت، می‌توان به آب‌رسانی و مرطوب کردن آن در طول شبانه‌روز اشاره کرد. با کمک شیر‌پاک‌کن می توان پوستی تمیز، شاداب و لطیف را تجربه کرد.
مزیت شیرپاک‌کن بر صابون این است که اسیدیته (PH) شیرپاک‌کن متناسب با اسیدیته پوست است و ترکیبات موجود در آن به گونه‌ای است که به چربی‌های لایه اصلی پوست آسیب نمی‌رساند. اما استفاده مکرر از صابون به‌عنوان پاک‌کننده صورت باعث خشکی پوست و در نتیجه بارزتر شدن چین و چروک‌های صورت می‌شود. استفاده از شیرپاک‌کن حد اقل دو مرتبه در روز توصیه می‌شود. البته بنا بر موقعیت شغلی و محیطی فرد ممکن است تعداد دفعات استفاده در روز بیشتر شود.

از دیگر مزایای استفاده از شیرپاک‌کن

  • تمیزکننده عالی پوست صورت
  • مرطوب‌کننده و آب‌رسان
  • بازسازی‌کننده پوست و از بین برنده سلول‌های مرده
  • آرامش‌بخش پوست‌های حساس با جلوگیری کردن از التهاب
  • سفیدکننده و روشن‌کننده پوست
  • تسکین‌دهنده پوست‌های آفتاب‌سوخته


:: برچسب‌ها: شیرپاک‌کن , پاک‌سازی پوست , پوست صورت , مراقبت از پوست , بازسازی پوست , روشن‌کننده پوست , مرطوب‌کننده و آب‌رسان ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آوا حسینی

به‌طور کلی تأکید متخصصان تغذیه بر این است که کاهش وزن اصولی و تناسب اندام ماندگار نیازمند زمان و ایجاد عادت‌های غذایی مناسب است. در همین راستا، قابل ذکر است که کاهش وزن سریع با عوارض همراه است، از جمله: ریزش موها، چین و چروک و شلی پوست صورت و بدن، ضعف اعصاب، افت فشار خون و ضعف و بی‌حالی، پوسیدگی دندان‌ها، بروز سنگ کیسه صفرا، ورم و زخم معده، یبوست و حتی افسردگی از عوارض کاهش وزن سریع هستند.
باید این را بدانید که کاهش وزن سریع، موجب مقاومت بدن در برابر لاغری می‌شود. کاهش وزن سریع که به‌طور معمول در جریان کم‌خوری و ورزش شدید روی می‌دهد، بدن را تحت فشار قرار داده و بدن در برابر لاغری مقاومت می‌کند. بدین ترتیب، به تدریج سرعت کاهش وزن کند و بالاخره در جایی کاهش وزن متوقف می‌شود.
شخصی که با انجام تمرینات ورزشی شدید و کم‌خوری لاغر شده است اگر به هر دلیلی نتواند به همان شدت سابق ورزش کند، ورزش را رها کرده یا غذای خود را افزایش دهد، بدن سریع واکنش نشان می‌دهد، مجدداً وزن افزایش یافته و چاق می‌شود. از طرف دیگر، کم خوردن و گرسنگی سرانجام مقاومت فرد را در هم شکسته و ممکن است باعث شود که حتی بیشتر از قبل غذا بخورد و چاق‌تر شود.
در دوران کاهش وزن باید عادات غذایی چاق‌کننده مانند خوردن غذاهای چرب و پرکالری و مواد غذایی کم‌خاصیت و چاق‌کننده، (نظیر هله هوله و شیرینی‌جات) را به تدریج کنار گذاشت و عادت‌های غذایی مناسب، مانند خوردن غذاهای مفید و کم‌کالری، نظیر سبزیجات، سالاد و مواد پروتئینی را جایگزین آن‌ها کرد و لبنیات، میوه‌ها، نان و برنج نیز باید در حد متعادل مصرف شود.
از دیگر عوامل مهم در این روند، پیاده‌روی است که در کاهش وزن بسیار مؤثر است و اگر همراه با رژیم غذایی باشد، تأثیر آن بیشتر است. البته پیاده‌روی باید با سرعت متوسط و روزانه به مدت نیم تا یک ساعت انجام شود و تا دو ساعت پس از اتمام آن تنها آب نوشیده شود. نوشیدن یک لیوان آب هر نیم ساعت یک بار توصیه می‌شود و لاغر شدن را سرعت می‌بخشد. بهترین زمان برای پیاده‌روی پس از صرف صبحانه است. کسانی که امکان پیاده‌روی در صبح را ندارند، می‌توانند عصرها پیاده‌روی کنند. بهتر است مدت پیاده‌روی از یک ساعت بیشتر نشود؛ چرا که ممکن است در بدن ایجاد مقاومت کند. در این حالت با وجود کاهش وزن بدن اما پس از مدتی روند کاهش وزن متوقف می‌شود. پیاده‌روی کمتر از نیم ساعت نیز تأثیر چندانی در لاغری ندارد. البته افرادی که وزن‌شان زیاد است و آمادگی جسمانی خوبی ندارند یا به کمر درد یا آرتروز مبتلا هستند، لازم است در ابتدا مدت و سرعت پیاده‌روی‌شان کمتر باشد و به تدریج بیشتر شود.



:: برچسب‌ها: تناسب اندام , لاغری , کاهش وزن , عادت‌های غذایی , کاهش وزن سریع , رژیم غذایی ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آوا حسینی

جعبه‌ تقسیم که جعبه‌ی الکتریکی، جانکشن باکس و یا جعبه‌ی ترمینال نیز نامیده می‌شود، یک جعبه‌ی محافظتی است که سیم‌ها در آن به هم متصل می‌شوند. جعبه‌های تقسیم غالباً در گچ دیوار، سقف، یا بتن کار گذاشته می‌شوند. این جعبه‌ها در اکثر خانه‌ها، ساختمان‌ها، و کارخانه‌ها وجود دارند.

جعبه‌های تقسیم هم در جای سرپوشیده و هم در محیط روباز یافت می‌شوند و به‌صورت توکار یا روکار مورد استفاده قرار می‌گیرند. جعبه‌های تقسیم ضد آب معمولاً در فضای بیرونی استفاده می‌شوند و از فلز یا پلاستیک (مواد اولیه پلاستیک) ساخته می‌شوند.

انواع جعبه‌ تقسیم

نوع مواد به کار رفته در ساخت جعبه تقسیم (ترکیب مواد آن) نقش مهمی در دوام و پایایی آن دارد. بیشتر جعبه‌های تقسیم برقی از فلز و یا پلاستیک (پلیمر) ساخته می‌شوند. چهار نوع اصلی جعبه‌ تقسیم عبارتند از:

  1. جعبه‌ تقسیم فلزی
  2. جعبه‌ تقسیم PVC (پلاستیک)
  3. جعبه‌ تقسیم ABS (پلاستیک)
  4. جعبه‌ تقسیم فایبرگلاس (پلاستیک تقویت شده با الیاف)

در ساخت جعبه تقسیم پلاستیکی معمولاً از مواد اولیه پلاستیک ABS SD0150 پتروشیمی تبریز استفاده می‌شود.

 جعبه تقسیم پلاستیکی (PVC)

جعبه تقسیم PVC با نام جعبه‌ی الکتریکی PVC (مواد اولیه پلاستیک) نیز شناخته می‌شود. جعبه‌های تقسیم PVC (پلی‌وینیل کلراید) بسیار محبوب هستند و این محبوبیت به دلایلی از جمله سبکی، قیمت پایین و قدرت بالا است.
PVC ماده‌ای نارساناست، بنابراین اگر جعبه تقسیم PVC شما با سیم لخت، فیکسچر، یا سوئیچ برخورد کند (در صورت بروز خطا)، برق را هدایت نمی‌کند (رسانا نیست). به این دلیل نیازی نیست که جعبه‌های تقسیم PVC با پایه به زمین وصل شوند. به‌‌راحتی می‌توانید با سوراخ‌هایی در پشت یا طرفین جعبه تقسیم الکتریکی PVC آن را منگنه کنید. علاوه بر سبک بودن، نصب و کار کردن با جعبه تقسیم PVC نیز بسیار آسان است.

 جعبه تقسیم ABS (پلاستیک)

جعبه تقسیم ABS به عنوان جعبه‌ی الکتریکی ABS نیز شناخته می‌شود. ABS (آکریلونیتریل-بوتادین استایرن) پلاستیک سخت، سفت، به راحتی قابل تنظیم، و کم هزینه‌ای است. بسیار شبیه PLC است و در مقایسه با موادی مانند فلز و فایبرگلاس بسیاری از مزایا و معایب آن‌ها را نیز داراست.

تفاوت‌های بین جعبه تقسیم الکتریکی PVC و ABS

  • ABS می‌تواند در برابر دمای سرد مقاومت بالایی داشته باشد و مقاومت آن در برابر ضربه اندکی بالاتر است.
  • PVC کمی ارزان‌تر و مقاومتش در برابر اشعه ماوراء بنفش بالاتر است.
  • ABS مقاومت شیمیایی مشابهی با PVC دارد. ABS مانند PVC ماده‌ای نارساناست. بنابراین، نیازی نیست که جعبه تقسیم ABS با پایه به زمین وصل شود.


:: برچسب‌ها: ABS , جعبه‌ تقسیم , جانکشن باکس , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , پلیمر , پلی‌پروپیلن , پلی‌اتیلن , پلی‌استایرن ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()