نوشته شده توسط : آوا حسینی

یکی از مراحل مهم، از تولید لباس در نساجی‌‌ها، تهیه و تولید نخ و پارچه است که در داخل کارخانجات نساجی معمولاً قرقره‌‌ها، از جنس ای‌بی‌اس (یا به اختصار ABS) استفاده می‌شود که این مثال می‌تونه درجه‌ی اهمیت این جنس ترموپلاستیک را به خوبی برای شما بیان کند. میلگرد و ورق ای‌بی‌اس ABS (ABS تبریز و گلپایگان یا به بیان برخی از افراد تفلون خشکه، یک پلیمر مهندسی شده است که با رنگ رنگ کرم در بازار دیده می‌‌شود و بسته به تولیدکننده‌های مختلف ممکن است شدت این رنگ کم و زیاد شود.

 مشخصات فنی ای‌بی‌اس ABS

  • مقاومت ضربه‌ای خوبی دارد.
  • در برابر سایش مقاومت خوبی دارد.
  • جنس سفت و حالت خشکه دارد.
  • متمایل به رنگ کرم

کاربردهای پلاستیک فشرده ای‌بی‌اس ABS

  • در تولید قطعات خودرو
  • اتصالات شیرهای صنعتی
  • قرقره‌های سیم بکسل
  • غلطک‌ها
  • و محل‌هایی که در معرض سایش نسبتاً پایینی قرار دارند.

خیلی از افراد فکر می‌کنند که این متریال به عنوان یک جنس ضد سایش است و با ورق و یا میل‌گرد پلی‌آمید PA 6 مقایسه کنند ولی در جریان باشید که میل‌گرد و ورق ای‌بی‌اس در شرایط سایشی، داغ می‌کند و خیلی زود آب می‌شود اگر می‌خواهید این جنس را به عنوان یک جنس ضد سایش تهیه کنید، انتخاب و تصمیم‌گیری‌تان اشتباه است.

مزایای ای‌بی‌اس ABS چیست؟

داشتن سختی برای یک ترموپلاستیک از مزایای ای‌بی‌اس ABS است. ABS در برابر ضربه در دمای پایین مقاومت بالایی دارد. پلی اکریلونیتریل بوتادین استایرن راحت پردازش می‌شود، به راحتی چسبانده می‌شود و البته سطح براق نسبتاً خوبی دارد.
یک پوشش سفت و محکم با جنس خشکه برای محل‌هایی که در معرض سایش نسبی قرار می‌گیرد تفلون ای‌بی‌اس ABS گزینه‌ی بسیار مناسبی به حساب می‌آید که بوشن‌های بالا هم دقیقاً نمونه‌ای از کاربرد این پلیمر در صنعت را نشان می‌دهد.
شاید تصور کنید آبکاری روی پلاستیک‌ها به‌خصوص بر روی پلیمر ای‌بی‌اس ABS فقط و فقط با هدف زیبایی و درخشندگی قطعات انجام می‌شود اما جالب است بدانید آبکاری میل‌گرد و ورق ای‌بی‌اس ABS، پایداری پلاستیک را بالاتر برده و آن را نسبت به مواد خورنده و شیمیایی مقاوم‌تر می‌کند.
امروزه از پلاستیک‌ها برای ساخت قطعات بی‌شماری استفاده می‌شود. فرایند ساخت قطعات پلاستیکی بدون قالب بسیار ساده‌تر از فلزات بوده و از قیمت پایین‌تری نیز برخوردار هستند. در نتیجه پلاستیک‌ها در ساخت قطعات صنعتی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. اما ظاهر کدر و غیر شفاف بعضی از پلاستیک‌ها و همچنین به‌عنوان عایق قرار گرفتن در برابر گرما و الکتریسیته باعث شد تا دنیای آبکاری پلاستیک شکل بگیرد.
آبکاری پلاستیک به معنای ایجاد پوششی فلزی بر روی سطح پلاستیک است، که این پوشش فلزی روی سطح قطعات پلاستیکی باعث افزایش کیفیت قطعات شده و حس بهتری برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. صبر کنید!!! این مورد تنها کاربرد و مزیت آبکاری بر روی پلاستیک‌ها نیست؛ آبکاری پلاستیک باعث ایجاد رسانش بر روی سطح قطعه شده و همچنین مقاومت قطعه را در برابر سایش و خورندگی مواد شیمیایی افزایش می‌دهد.

انواع روش‌های آبکاری پلاستیک کدامند؟ (مواد اولیه پلاستیک)

آبکاری پلاستیک به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، از قبیل:

  • آبکاری شیمیایی
  • آبکاری وکیوم
  • آبکاری فانتا کروم
  • آبکاری پی‌وی‌دی

هر کدام از این روش‌ها برای پلیمرهای خاصی استفاده می‌شود. آبکاری شیمیایی روشی است که برای آبکاری و سخت‌کاری پلیمر ای‌بی‌اس استفاده می‌کنیم.
آبکاری میل‌گرد و ورق ای‌بی‌اس کاربردهای زیادی در صنعت و همچنین لوازم خانگی دارد. آبکاری این پلیمر به روش شیمیایی انجام می‌شود. در این روش با اچ کردن پلیمر ای‌بی‌اس، چسبندگی لازم برای لایه نشانی فلزاتی چون مس، کروم و نیکل بر روی سطح پلیمر به وجود می‌آید. لایه ایجاد شده بر روی سطح آکریلو بوتادین استایرن، باعث ایجاد درخشندگی، رسانش و مقاومت شده و این پلیمر را برای مصارف بهداشتی مناسب می‌سازد.
جایگزین کردن پلیمرهایی مثل ای‌بی‌اس با قطعات تمام فلزی از مزایایی همچون کاهش وزن، کاهش قیمت و آسان‌تر شدن فرایند ساخت برخوردار است. از مزایا و کاربردهای آبکاری ای‌بی‌اس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1– لوله‌ها
با گذشت زمان لوله‌های پلاستیکی جای لوله‌های فلزی را گرفتند. چرا که لوله‌های پلاستیکی اتلاف گرمای کمتری داشته و کمتر دچار خرابی می‌شوند. امروزه لوله‌های آبکاری شده ای‌بی‌اس در خیلی از صنایع استفاده می‌شود.

2– قطعات خودرو

دو پارامتر مهم در ساخت قطعات خودرو، زیبایی و استحکام بالا می‌باشد. به همین دلیل در گذشته قطعاتی همچون آینه‌ها، دستگیره خودرو و سپرها را از فلز می‌ساختند. اما با گذشت زمان خوردوسازها به قطعات پلیمری همچون ای‌بی‌اس آب‌کاری و سخت‌کاری شده رو آوردند تا با حفظ زیبایی و استحکام، هزینه‌ها و وزن خودرو را کاهش دهند.

آیا می‌توان پلاستیک‌های اکریلو نیتریل بوتادین استایرن را بازیافت نمود؟

انسان‌ها به‌عنوان گونه‌های غالب بر روی کره زمین هیچ توجهی به اثرات بلندمدت اقدامات خود بر روی این کره ندارند و در حقیقت ما مصرف می‌کنیم، تغییر می‌دهیم، خلق می‌کنیم و حتی نابود می‌کنیم و در تمامی فرآیندهای یاد شده از تمامی منابع ارزشمند سیاره خود استفاده می‌کنیم و آن‌ها را به پایان می‌رسانیم. علاوه بر آن ما یکی از خالقان اصلی زباله‌ها هستیم که در واقع بخش اعظمی از آن را زباله های پلاستیکی تشکیل می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به امکان بازیافت پلاستیک‌های آکریلو نیتریل بوتادین استایرن بیندازیم که مصارف بسیار زیادی در چاپ سه بعدی و یا تولید محصولات مختلف در زندگی روزمره ما دارند. به کمک تمامی این موارد می‌توانیم به این سوالات پاسخ دهیم:

آیا امکان بازیافت پلاستیک‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن وجود دارد؟
روند انجام بازیافت این مواد چگونه است؟
چگونه می‌توان زباله‌های پلاستیکی و علاوه بر آن آلودگی پلاستیکی را در اکوسیستم از بین برد؟

امکان بازیافت اکریلونیتریل بوتادین استایرن

بازیافت فراتر از یک فرایند صنعتی به منظور دستیابی به وضعیت اقتصادی بهتر در خصوص مصرف مواد خام می‌باشد و در واقع به نیازی برای جامعه انسانی به صورت کلی تبدیل شده است. ما زباله‌های بسیار زیادی تولید می‌کنیم و مقدار بسیار بالایی از آن را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند و از آنجایی که اکریلونیتریل بوتادین استایرن جزو مواد زیست تخریب‌پذیر در نظر گرفته می‌شود می‌توان آن را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقصرها در آلودگی پلاستیکی به شمار آورد. به‌طور کلی مواد ایجاد شده کاملاً قابلیت بازیافت دارند و علاوه بر آن که مواد سختی هستند روند بازیافت با استفاده از تجهیزات متناسب بسیار ساده صورت خواهد گرفت. حتی می‌توان آن را در داخل خانه انجام داد و تمام آنچه که نیاز است کمی تلاش می‌باشد.

کد بازیافت پلاستیک‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن

کد بازیافت این دسته از پلاستیک‌ها به عددی گفته می‌شود که ماده مورد نظر را شماره‌گذاری می‌کند و در واقع نوع ماده ساختاری را به خوبی نشان می‌دهد. همین روند باعث می‌شود تا در طی فرآیند بازیافت تمامی مراحل با سادگی بیشتری انجام گیرد. کد نامبرده شده برای اکریلونیتریل بوتادین استایرن برابر با ۷ می‌باشد و معمولاً در بخش زیرین محصولات پلاستیکی درج می‌شود. کد ۷ در اغلب موارد در داخل یک نشانه بازیافت به همراه تعدادی فلش مشاهده می‌شود که یک مثلث را تشکیل می‌دهند.

اکریلونیتریل بوتادین استایرن چیست و چه خواصی دارد؟

اکریلونیتریل بوتادین استایرن که با نام اختصاری (ABS (ABS تبریز نیز نشان داده می‌شود به دلیل خواص فیزیکی و دوام بالای خود شناخته شده است و در واقع از دسته پلاستیک‌هایی می‌باشد که با بسپارش سه ماده شیمیایی مجزا از هم تشکیل شده است. اکریلونیتریل باعث استحکام، بوتادین باعث سختی و دوام‌پذیری و استایرن باعث ایجاد سختی و ظاهری درخشان در این مواد می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده سه بخشی باعث می‌شوند تا اکریلونیتریل بوتادین استایرن از خواص فیزیکی بسیار منحصر به‌فردی برخوردار باشد و علاوه بر آن بتوان آن را با توجه به نیازمندی‌های موجود به رنگ ویژه ای تغییر داد. با تمام این نکات مثبت یاد شده تنها نکته منفی که در خصوص این دسته از مواد پلاستیکی عنوان می‌شود در این مورد خلاصه می‌شود که پلاستیک‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن از محصولات شیمیایی نفتی گرفته می‌شوند و از قابلیت زیست‌تخریب‌پذیری نیز برخوردار نمی‌باشد. بنابراین آنچه که در تولید انواعی از این محصولات باید دقت کنیم این است که امکان بازیافت بیشترین محتوای آن‌ها وجود داشته باشد.

بازیافت اکریلونیتریل بوتادین استایرن شامل چه مراحلی است؟

امروز به دلیل محبوبیت فزاینده چاپ سه بعدی بازیافت اکریلونیتریل بوتادین استایرن فقط محدود به شناورسازی کف به صورت صنعتی و یا واحدهای قالب‌گیری تزریقی نمی‌باشد و به جای آن تمامی افرادی که علاقه زیادی به چاپ سه بعدی در دنیا دارند سعی می‌کنند تا میزان اثر علاقه خود به این فرآیند را ارزیابی کنند و انواعی از پروژه‌های زیبا را برای بازیافت آکریلونیتریل بوتادین استایرن در خانه راه‌اندازی نمایند:

گام اول: جداسازی

در ابتدا باید پلاستیک نام برده شده را از سایر پلاستیک‌های موجود و علاوه بر آن آلاینده‌ها و مواد اضافی جدا نمود. در سطح صنعتی این کار با استفاده از شناورسازی کفی صورت می‌گیرد که در آن از یک ترکیب آب و نفت به همراه آکریلونیتریل بوتادین استایرن‌های آلوده استفاده می‌شود تا بتوان این ذرات خالص را از سایر ذرات موجود جدا نمود. مرحله یاد شده در سطح شهری و خانگی معمولاً در مرحله جمع‌آوری صورت می‌گیرد. پلاستیک‌های نامبرده شده باید در یک محفظه جداگانه جمع‌آوری شوند و به روش بخش‌بندی شده منتقل شوند. حتی ممکن است در بعضی از شهرها مشاهده کنید که از کارگران به منظور جداسازی قطعات پلاستیکی استفاده می‌کنند اما ممکن است این کار با خطاهایی نیز همراه باشد و بازدهی زیادی همانند جداسازی در مرحله گردآوری نیز نداشته باشد که در آن تمامی قطعات یاد شده به صورت کامل از یکدیگر جدا شده و پس از آن باید آن‌ها را اسیاب نمود.

گام دوم: آسیاب‌سازی و یا پودر سازی

در این مرحله تمامی محصولات ساخته شده از اکریلونیتریل بوتادین استایرن که از سایر محصولات پلاستیکی جدا شده‌اند، باید به ذرات ریزی تبدیل شوند و در واحدهای بازیافت صنعتی و شهری این کار معمولاً با استفاده از آسیاب‌های صنعتی انجام می‌گیرد که دارای دندانه‌های تیزی می‌باشند و می‌تواند هر چیزی را به قسمت‌های بسیار کوچکی خرد نمایند. به منظور انجام این مرحله در خانه نیز تمام آسیاب‌های های مصرفی می‌تواننداین کار را انجام دهند اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که این مواد عمری به اندازه تیغه‌های ویژه صنعتی و یا شهری داشته باشند. امکان بهره‌گیری از خردکننده‌های کاغذ نیز وجود دارد. در سطح صنعتی این مرحله با بیشترین سرعت ممکن انجام می‌گیرد و در همان حال از آنجایی که ماده نام برده شده از دوام فیزیکی بالایی برخوردار می‌باشد بنابراین بازیافت آن در خانه ممکن است مدت زمان زیادی به طول انجامد. در صورتی که شما محصولات ساخته شده ازپلاستیک نام برده شده را برای تولید فیلامنت‌های چاپ سه‌ بعدی خرد می‌کنید، بنابراین قطر ذرات تولیدی شما باید کمتر از و یا برابر با ۵ دهم سانتی‌متر باشد.

گام سوم: ذوب و تغییر شکل

پس از انجام تمامی مراحل یاد شده قدم بعدی به صورت کاملاً اتوماتیک و خودکار صورت می‌گیرد و ذرات به دست آمده در داخل یک روزنران قرار می‌گیرند و با توجه به محصول نهایی پلاستیک مورد نظر به شکل ورقه یا فیلامنت تولید خواهد شد و یا به صورت مستقیم به واحدهای قالب‌گیری تزریقی فرستاده می‌شوند. آکریلونیتریل نیتریل بوتادین استایرن‌های بازیافت شده کاملاً تغییر شکل پیدا می‌کنند و می‌توان از آن‌ها مجدد استفاده کرد. حتی امکان بازیافت این دسته از مواد برای دو بار و یا بیشتر هم وجود دارد. اما ممکن است تمامی خواص مهندسی آن همانند دوام، سختی و استحکام کششی کاهش پیدا کند. بنابراین اگر محصول تولیدی شما باید دارای تمامی ویژگی‌های اکریلونیتریل بوتادین استایرن باشد بنابراین بهترین روش استفاده از مواد خام و یا انواعی از ترکیبات ساخته شده از این ماده می‌باشد که به میزان بسیار کمی بازیافت شده‌اند. به‌طور کلی در اکثر موارد اکریلونیتریل بوتادین استایرن‌های خام و بازیافتی می‌توانند خروجی مشابهی را برای تولید محصولات با استفاده از روش چاپ سه بعدی داشته باشد.

بازیافت شهری اکریلو نیتریل بوتادین استایرن

پیش از این نیز عنوان شد که کد بازیافت این دسته از پلاستیک‌ها عدد ۷ است و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که اکریلونیتریل بوتادین استایرن به عنوان سایر پلاستیک‌ها نام‌گذاری شده است و نمی‌توان آن را در دسته ویژه‌ای از پلاستیک‌ها قرار داد. در اکثر مواقع پلاستیک‌هایی که دارای شماره ۷ می‌باشند اصلاً بازیافت نمی‌شوند و شماره‌های ۱ یا ۲ و یا سایر موارد در گروه بازیافتی‌ها قرار می‌گیرند. اگر شما توقع دارید که تمامی زباله‌های ساخته شده از این ماده پس از قرارگیری در سطل‌های زباله توسط دستگاه‌های شهری بلافاصله بازیافت شوند بهتر است بدانید که این امکان چندان بالا نمی‌باشد. به جای آن میزان بسیار بالایی از پلاستیک‌های دارای کد بازیافتی ۷ و یا سایر پلاستیک‌ها در محل‌های دفن زباله قرار می‌گیرند که برای مدت زیادی در آنجا باقی خواهد ماند.

وضعیت حاضر آلودگی پلاستیکی در دنیا

پلاستیک‌ها موادی سخت، بادوام و ارزان بوده و معمولاً باعث می‌شوند تا تولید آن‌ها در سطح صنعتی با ایجاد انتشارات بسیار کمتری در مقایسه با جایگزین‌های ارگانیک آن‌ها همراه باشد. از آنجایی که مواد نامبرده شده بسیار ارزان می‌باشند واژه دیگری نیز به آن‌ها داده شده است که با نام دور ریختنی شناخته می‌شود اما به‌کارگیری این دسته از مواد فقط به میزان یک بار و سپس دوراندازی آن‌ها باعث می‌شود تا آلودگی پلاستیکی بسیار شدیدی به وجود آید. تخمین‌های موجود نشان می@دهند که میزان مواد پلاستیکی تولید شده توسط انسان برابر با ۸.۳ میلیارد متریک تن می‌باشد که البته بیش از شش و سه دهم میلیارد متریک تن از آن‌ها را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند.



:: برچسب‌ها: پلاستیک , پلیمر , پلی‌اتیلن , پلی‌استایرن , مواد اولیه پلاستیک , ABS , آبکاری پلاستیک ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آوا حسینی

لوله‌های پلی‌اتلین به دو نوع تک‌جداره و دوجداره تقسیم می‏‌شوند که در ادامه به روش تولید هر دو نوع می‏‌پردازیم.
لوله‏‌های پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن EX3) تک جداره که از جمله لوله‌‏های پلیمری هستند، در واقع از یک لایه تشکیل شده‌‏اند و در موارد مختلفی از جمله انتقال آب شرب و لوله‏‌های سیستم‌های آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‏‌گیرند.
از لوله‏‌های دوجداره پلی‌اتیلن یا لوله دوجداره کاروگیت که تحمل فشار بسیار زیاد خارجی را دارند، برای مواردی مانند پل‌سازی و راه‌سازی استفاده می‏‌کنند.
مواد اولیه تولید لوله پلی‌اتیلن دوجداره کاروگیت، دارای خواصی مانند مقاومت شیمیایی بالا، انعطاف‌پذیری زیاد، سبک بودن وزن و همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل حرارت، برق، ضربه و مواد خورنده هستند.
تولید لوله‌‏های پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن 209) شامل مراحل مختلفی است و در فرآیند خط تولید از دستگاه‌‏های مختلفی استفاده می‏‌شود که در ادامه به اختصار به آن‏‌ها اشاره می‏‌شود.

1- از مکنده‏‌ها جهت ورود مواد اولیه به داخل دستگاه اکسترودر استفاده می‏‌شود.
2-  دستگاه‏‌های اکسترودر در تولید لوله پلی‌اتیلن بسیار مهم هستند و از آن‏‌ها جهت شکل‌دهی مواد اولیه و آماده‌سازی آن‏‌ها برای مراحل بعدی و همچنین برای شکل دادن به محصولات نهایی استفاده می‏‌شود.
3-  از قالب به منظور فشرده کردن و توزیع مساوی و یکنواخت مواد استفاده می‌‏شود.
4- دستگاه کاریگیتور برای تولید و شکل‌دهی لایه‏‌ی خارجی است.
5- اره برای برش دادن لوله‌‎‏ها در اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‏‌گیرد.
6-  خنک‌کننده که در پایان فرآیند تولید لوله پلی‌اتیلن، با استفاده از جریان آب موجب خنک شدن محصول نهایی می‌‏شود.
7- مراحل تولید لوله پلی اتیلن

تولید لوله پلی‌اتیلن شامل چند مرحله اصلی است که ترتیب آن به شکل زیر می‌باشد:

  • حرارت دادن
  • قالب‌گیری
  • مخلوط کردن
  • تبدیل مواد خام به یک شکل خاص
  • حفظ شکل مواد خام در طی فرآیند خنک‌سازی

طی کردن مرحله به مرحله موارد بالا نه تنها در تولید لوله پلی‌اتیلن (پلی‌اتلیلن 22B02) بلکه برای تولید لوله‌هایی که باید از دیواره سخت و یا دیواره پروفیلی برخوردار باشند و حتی برای تولید اتصالات تزریقی و همچنین اتصالات قالب‌گیری شده، لازم و اجباری است.

8- تولید لوله پلی‌اتیلن با قطرهای مختلف

برای تولید لوله‌های پلی‌اتیلن با قطرهای مختلف نیز باید به‌صورت پیوسته توسط قالبی حلقوی (دای) قالب‌زنی شوند. این در حالی است که تولید لوله‌های پروفیلی با قطر بزرگ پروفیل را روی یک ماندرل (سنبه) می‌پیچند و پس از آن درزهایش را با جوشکاری گرمایی عایق‌بندی می‌کنند.
برای اطمینان از نحوه تولید لوله پلی‌اتیلن باید تمامی استاندارهای پرکاربرد برای لوله پلی‌اتیلن و آزمون‌های کنترل کیفی را بررسی کنیم. در طی این فرآیند برای حصول اطمینان از این که مراحل تولیدی انطباق لازم را با استاندارهای لازم دارد یا نه باید چند مرحله چک شود.

اکستروژن لوله: این مرحله شامل مراحل آماده‌سازی مواد اولیه، اکستروژن، اندازه‌بندی، خنک کردن، چاپ، برش و رسیدن به محصول نهایی است.
توصیف مواد اولیه: کیفیت رزین اولیه به دقت در سایت تولید رزین کنترل می‌شود. دسته‌ای از آزمایش‌ها برای حصول اطمینان از کیفیت عالی رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک برگه گواهینامه که شامل خواص فیزیکی مهم لوله است به سازنده لوله و اتصالات ارسال می‌گردد. این خواص شامل شاخص ذوب، چگالی، ESCR (مقاومت در برابر ترک در اثر تنش محیطی) و SCG (رشد آرام ترک)، آزمون‌های تعیین‌کننده پایداری و غیره می‌باشند. تأمین‌کننده رزین و تولیدکننده لوله ممکن است در مورد انجام آزمون‌های دیگری نیز توافق کنند.

تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره

لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره از جمله لوله‏‌های پلیمری است که با توجه به ویژگی‏‌های لوله پلی‌اتیلن نسبت به دیگر لوله‌‏ها، روند استفاده از این محصول رو به افزایش است.
تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره به روش اکستروژن می‏‌باشد. مواد اولیه که به صورت گرانول‌‏های شفاف هستند، در موارد مختلف در صنایع لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. در این روش مواد اولیه، به داخل دستگاه اکسترودر وارد و سپس در اثر حرارت ذوب می‏‌شوند.
در ادامه مواد ذوب شده به وسیله‏‌ی ماردون به جلو رانده شده و پس از خروج از دستگاه اکسترودر، وارد قالب می‌‏شوند.
در ادامه، مواد پخته شده پس از خروج از قالب از کالیبراتور عبور می‏‌کنند و با استفاده از تانک وکیوم و با اعمال فشار شکل داده می‌‏شوند.
سطح لوله‌‏ها بلافاصله پس از خروج از دستگاه، به وسیله‌‏ی جریان آب سرد، خنک می‌‏شود.
در پایان پس از ثبت مشخصات فنی، علامت استاندارد، تاریخ تولید و نشان شرکت، لوله‏‌ها به وسیله‏‌ی دستگاه برش در اندازه‌‏های مختلف برش داده می‌‏شوند.
تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره که در بالا شرح داده شد، بسیار مختصر بود و در رابطه با عملکرد دستگاه‏‌های تولید صحبتی نشد. باید به این موضوع اشاره کرد که اگر هر کدام از ماشین‌آلات خط تولید در فرآیند تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره به درستی کار نکنند، فرآیند تولید با مشکل جدی روبه‏‌رو خواهد شد. اطمینان از سلامت دستگاه‏‌های خط تولید ضروری است.

تولید لوله دوجداره پلی‌اتیلن

تولید لوله دوجداره پلی‌اتیلن وجه شباهت‏‌هایی با تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره دارد و به روش اکستروژن است اما ماشین‌آلاتی که در این خط تولید به کار می‏‌رود متفاوت است. برای مثال در فرآیند تولید لوله دوجداره پلی‌اتیلن از دو دستگاه اکسترودر استفاده می‏‌شود که یکی از این دستگاه‌ها برای تولید لایه‏‌ داخلی و دستگاه دیگر برای تولید لایه‏ خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همانطور که اشاره شد، در این فرآیند نیز مانند تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره، مواد اولیه وارد دستگاه اکسترودر شده و ذوب می‏‌شوند. تعیین دمای مناسب در این مرحله بسیار مهم است و دماهای متفاوت باعث تفاوت نوع محصول تولید شده می‏‌شود.
در ادامه لوله برای شکل گرفتن از داخل محفظ‌ ه‏ای عبور کرده و برای ایجاد کردن حلقه در سطح خارجی لوله، از قالب‌‏های دوار و پیوسته استفاده می‏‌شود. در پایان از جریان آب سرد برای خنک کردن لوله استفاده می‌‏شود.

نحوه تولید لوله پلی‌اتیلن فشار قوی

تولید لوله‌های پلی‌اتیلن فشار قوی نیز همانند سایر لوله‌های پلی ‌اتیلن مراحلی نظیر مراحل زیر را باید طی کند:

  1.  حرارت دادن
  2.  قالب‌گیری
  3.  ترکیب کردن
  4.  تبدیل مواد خام به شکل موردنظر
  5.  خنک کردن

جمع‌بندی

استاندارد و کیفیت لوله‌‏های پلی‌اتیلن، به موارد مختلفی بستگی دارد که توجه کردن به آن‏‌ها در فرآیند خط تولید بسیار مهم و حیاتی است. عملکرد دستگاه‏‌های خط تولید لوله پلی‌اتیلن، تأثیر به‌سزایی در کیفیت محصول نهایی خواهد داشت. در پایان خط تولید، واحد کنترل کیفیت از لوله‌‏های نمونه‌برداری کرده و پس از اطمینان از استاندارد محصول، تأیید نهایی انجام می‌‏گیرد.



:: برچسب‌ها: پلی‌اتیلن ایکس‌تری , EX3 , پابپ گرید , پلی‌اتیلن 209 , پلی‌اتیلن 22B02 , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , لوله‌های تک‌جداره , لوله‌های دوجداره , پلی‌اتیلن ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()