آشنایی با لوله‌های تک‌جداره و دوجداره پلی‌اتیلن
نوشته شده توسط : آوا حسینی

لوله‌های پلی‌اتلین به دو نوع تک‌جداره و دوجداره تقسیم می‏‌شوند که در ادامه به روش تولید هر دو نوع می‏‌پردازیم.
لوله‏‌های پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن EX3) تک جداره که از جمله لوله‌‏های پلیمری هستند، در واقع از یک لایه تشکیل شده‌‏اند و در موارد مختلفی از جمله انتقال آب شرب و لوله‏‌های سیستم‌های آتش‌نشانی مورد استفاده قرار می‏‌گیرند.
از لوله‏‌های دوجداره پلی‌اتیلن یا لوله دوجداره کاروگیت که تحمل فشار بسیار زیاد خارجی را دارند، برای مواردی مانند پل‌سازی و راه‌سازی استفاده می‏‌کنند.
مواد اولیه تولید لوله پلی‌اتیلن دوجداره کاروگیت، دارای خواصی مانند مقاومت شیمیایی بالا، انعطاف‌پذیری زیاد، سبک بودن وزن و همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل حرارت، برق، ضربه و مواد خورنده هستند.
تولید لوله‌‏های پلی‌اتیلن (پلی‌اتیلن 209) شامل مراحل مختلفی است و در فرآیند خط تولید از دستگاه‌‏های مختلفی استفاده می‏‌شود که در ادامه به اختصار به آن‏‌ها اشاره می‏‌شود.

1- از مکنده‏‌ها جهت ورود مواد اولیه به داخل دستگاه اکسترودر استفاده می‏‌شود.
2-  دستگاه‏‌های اکسترودر در تولید لوله پلی‌اتیلن بسیار مهم هستند و از آن‏‌ها جهت شکل‌دهی مواد اولیه و آماده‌سازی آن‏‌ها برای مراحل بعدی و همچنین برای شکل دادن به محصولات نهایی استفاده می‏‌شود.
3-  از قالب به منظور فشرده کردن و توزیع مساوی و یکنواخت مواد استفاده می‌‏شود.
4- دستگاه کاریگیتور برای تولید و شکل‌دهی لایه‏‌ی خارجی است.
5- اره برای برش دادن لوله‌‎‏ها در اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‏‌گیرد.
6-  خنک‌کننده که در پایان فرآیند تولید لوله پلی‌اتیلن، با استفاده از جریان آب موجب خنک شدن محصول نهایی می‌‏شود.
7- مراحل تولید لوله پلی اتیلن

تولید لوله پلی‌اتیلن شامل چند مرحله اصلی است که ترتیب آن به شکل زیر می‌باشد:

  • حرارت دادن
  • قالب‌گیری
  • مخلوط کردن
  • تبدیل مواد خام به یک شکل خاص
  • حفظ شکل مواد خام در طی فرآیند خنک‌سازی

طی کردن مرحله به مرحله موارد بالا نه تنها در تولید لوله پلی‌اتیلن (پلی‌اتلیلن 22B02) بلکه برای تولید لوله‌هایی که باید از دیواره سخت و یا دیواره پروفیلی برخوردار باشند و حتی برای تولید اتصالات تزریقی و همچنین اتصالات قالب‌گیری شده، لازم و اجباری است.

8- تولید لوله پلی‌اتیلن با قطرهای مختلف

برای تولید لوله‌های پلی‌اتیلن با قطرهای مختلف نیز باید به‌صورت پیوسته توسط قالبی حلقوی (دای) قالب‌زنی شوند. این در حالی است که تولید لوله‌های پروفیلی با قطر بزرگ پروفیل را روی یک ماندرل (سنبه) می‌پیچند و پس از آن درزهایش را با جوشکاری گرمایی عایق‌بندی می‌کنند.
برای اطمینان از نحوه تولید لوله پلی‌اتیلن باید تمامی استاندارهای پرکاربرد برای لوله پلی‌اتیلن و آزمون‌های کنترل کیفی را بررسی کنیم. در طی این فرآیند برای حصول اطمینان از این که مراحل تولیدی انطباق لازم را با استاندارهای لازم دارد یا نه باید چند مرحله چک شود.

اکستروژن لوله: این مرحله شامل مراحل آماده‌سازی مواد اولیه، اکستروژن، اندازه‌بندی، خنک کردن، چاپ، برش و رسیدن به محصول نهایی است.
توصیف مواد اولیه: کیفیت رزین اولیه به دقت در سایت تولید رزین کنترل می‌شود. دسته‌ای از آزمایش‌ها برای حصول اطمینان از کیفیت عالی رزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک برگه گواهینامه که شامل خواص فیزیکی مهم لوله است به سازنده لوله و اتصالات ارسال می‌گردد. این خواص شامل شاخص ذوب، چگالی، ESCR (مقاومت در برابر ترک در اثر تنش محیطی) و SCG (رشد آرام ترک)، آزمون‌های تعیین‌کننده پایداری و غیره می‌باشند. تأمین‌کننده رزین و تولیدکننده لوله ممکن است در مورد انجام آزمون‌های دیگری نیز توافق کنند.

تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره

لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره از جمله لوله‏‌های پلیمری است که با توجه به ویژگی‏‌های لوله پلی‌اتیلن نسبت به دیگر لوله‌‏ها، روند استفاده از این محصول رو به افزایش است.
تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره به روش اکستروژن می‏‌باشد. مواد اولیه که به صورت گرانول‌‏های شفاف هستند، در موارد مختلف در صنایع لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. در این روش مواد اولیه، به داخل دستگاه اکسترودر وارد و سپس در اثر حرارت ذوب می‏‌شوند.
در ادامه مواد ذوب شده به وسیله‏‌ی ماردون به جلو رانده شده و پس از خروج از دستگاه اکسترودر، وارد قالب می‌‏شوند.
در ادامه، مواد پخته شده پس از خروج از قالب از کالیبراتور عبور می‏‌کنند و با استفاده از تانک وکیوم و با اعمال فشار شکل داده می‌‏شوند.
سطح لوله‌‏ها بلافاصله پس از خروج از دستگاه، به وسیله‌‏ی جریان آب سرد، خنک می‌‏شود.
در پایان پس از ثبت مشخصات فنی، علامت استاندارد، تاریخ تولید و نشان شرکت، لوله‏‌ها به وسیله‏‌ی دستگاه برش در اندازه‌‏های مختلف برش داده می‌‏شوند.
تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره که در بالا شرح داده شد، بسیار مختصر بود و در رابطه با عملکرد دستگاه‏‌های تولید صحبتی نشد. باید به این موضوع اشاره کرد که اگر هر کدام از ماشین‌آلات خط تولید در فرآیند تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره به درستی کار نکنند، فرآیند تولید با مشکل جدی روبه‏‌رو خواهد شد. اطمینان از سلامت دستگاه‏‌های خط تولید ضروری است.

تولید لوله دوجداره پلی‌اتیلن

تولید لوله دوجداره پلی‌اتیلن وجه شباهت‏‌هایی با تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره دارد و به روش اکستروژن است اما ماشین‌آلاتی که در این خط تولید به کار می‏‌رود متفاوت است. برای مثال در فرآیند تولید لوله دوجداره پلی‌اتیلن از دو دستگاه اکسترودر استفاده می‏‌شود که یکی از این دستگاه‌ها برای تولید لایه‏‌ داخلی و دستگاه دیگر برای تولید لایه‏ خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همانطور که اشاره شد، در این فرآیند نیز مانند تولید لوله پلی‌اتیلن تک‌جداره، مواد اولیه وارد دستگاه اکسترودر شده و ذوب می‏‌شوند. تعیین دمای مناسب در این مرحله بسیار مهم است و دماهای متفاوت باعث تفاوت نوع محصول تولید شده می‏‌شود.
در ادامه لوله برای شکل گرفتن از داخل محفظ‌ ه‏ای عبور کرده و برای ایجاد کردن حلقه در سطح خارجی لوله، از قالب‌‏های دوار و پیوسته استفاده می‏‌شود. در پایان از جریان آب سرد برای خنک کردن لوله استفاده می‌‏شود.

نحوه تولید لوله پلی‌اتیلن فشار قوی

تولید لوله‌های پلی‌اتیلن فشار قوی نیز همانند سایر لوله‌های پلی ‌اتیلن مراحلی نظیر مراحل زیر را باید طی کند:

  1.  حرارت دادن
  2.  قالب‌گیری
  3.  ترکیب کردن
  4.  تبدیل مواد خام به شکل موردنظر
  5.  خنک کردن

جمع‌بندی

استاندارد و کیفیت لوله‌‏های پلی‌اتیلن، به موارد مختلفی بستگی دارد که توجه کردن به آن‏‌ها در فرآیند خط تولید بسیار مهم و حیاتی است. عملکرد دستگاه‏‌های خط تولید لوله پلی‌اتیلن، تأثیر به‌سزایی در کیفیت محصول نهایی خواهد داشت. در پایان خط تولید، واحد کنترل کیفیت از لوله‌‏های نمونه‌برداری کرده و پس از اطمینان از استاندارد محصول، تأیید نهایی انجام می‌‏گیرد.





:: برچسب‌ها: پلی‌اتیلن ایکس‌تری , EX3 , پابپ گرید , پلی‌اتیلن 209 , پلی‌اتیلن 22B02 , پلاستیک , مواد اولیه پلاستیک , لوله‌های تک‌جداره , لوله‌های دوجداره , پلی‌اتیلن ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: